2014. december 31.

DaeMoon interjúja

Ismerjük meg az egyik zsűritagot!


Mutatkozz be néhány mondatban! Mit érdemes rólad tudni a fandomon belül és a való életben?
Ezt a kérdést a jelek szerint soha nem lehet megúszni. X)
Na lássuk… A valóéletben húsz centivel a föld felett lebegő álmodozónak tartom magamat, akit néha erélyesen vissza kell rángatni a valóság talajára, hogy észrevegye magát. Egyébként pedig egy végletekig makacs és elszánt idióta vagyok, akit időnként (…khm… gyakran) nagyon nehéz elviselni.
A fandomon belül nyugodtan lehet Lucius és Draco megszállott rajongójának bélyegezni, bár valószínűleg azon elenyésző kisebbség táborát erősítem, akik úgy lettek a Harry Potter univerzum varázsának áldozatává, hogy nem bírták végigküzdeni magukat Rowling néni könyvein. ^.^”

Mik voltak a döntő érvek amellett, hogy elfogadd a felkérésünket? (Amit ezúton is köszönünk!)
Nem vagyok egy nagy karácsonyi pihe-puha hangulatú emberke, a fluff és a happy endes romantika sokáig távol állt tőlem, mint méztől az ecet, ezért először meg sem fordult a fejemben, hogy bármi közöm lehetne egy karácsonyi kihíváshoz, amíg Bellinda és Aidemera meg nem kerestek a felkéréssel. Egyfelől nagy vonzerő volt, hogy ha már ilyen megtiszteltetés és gondoltak rám, akkor kipróbáljam magamat ebben is, illetve sokat számított, mikor megláttam az írók listáját. Több név is akadt rajta, akiktől szeretek olvasni, úgyhogy ezek után minden csak a vizsgabeosztásomon múlt. Meg aztán, ilyen tájt egyébként is mindig szükségem van valamire, ami olykor-olykor egy kicsit ki tud ragadni a tankönyv-szörnyek és tétel-rémek fojtó karmai közül, úgyhogy mondhatni pont jókor érkezett ez a lehetőség. :) (Amit ezúton is nagyon köszönök! =3) Talán a végére még a fluff hangulat is közelebb kerül hozzám, amivel csak mostanában barátkozok.

Vettél-e már részt alkotóként vagy szervezőként kihíváson korábban? Ez valamelyest módosítja a hozzáállásodat a történetek véleményezéséhez?
Eddig csak alkotóként volt szerencsém kihívásokhoz, ráadásul most már azt is elmondhatom magamról, hogy több alkalommal. :) Fogalmam sincs, hogy ez mennyiben fogja befolyásolni a hozzáállásomat, mikor majd véleményezek, de arra szerintem mindenképpen jó lesz, hogy átérezzem a kulcsokkal folytatott ádáz küzdelem nehézségeit és talán kicsit elnézőbb legyek, mintha a saját tapasztalataim nem állnának a hátam mögött. Persze azért nem leszek vajszívű! ;)

Voltál-e már valaha zsűritag? Ha igen, milyen tapasztalataid vannak?
Nem, még soha, valószínűleg ezért vagyok olyan izgatott, hogy már (rém)álmodtam is az előttem álló feladattal és kétszer is végigböngésztem az egész oldalt, nehogy majd valamit elrontsak… De ez nem újdonság, mindig feszült vagyok, amikor valami olyan dologra kérnek fel, amiben nincs tapasztalatom, és amihez felelősség is társul. X)

A zsűrizés, kritikaírás kapcsán, vannak-e rögzült szokásaid, meghatározó szempontjaid?
A zsűrizésben, mint mondtam, nincs tapasztalatom. A véleményezésnél (nem szeretem a „kritikaírás” szót. ^-^”) általában két szempontot tartok szem előtt: Én magam milyen hangvételű véleményt nem szeretnék kapni, illetve azt, hogy én is csak egy amatőr vagyok, semmivel sem jobb, mint akinek a véleményt írom. Persze ez soha nem tart vissza attól, hogy kereken kimondjam, amit gondolok, de a „tutit” nem én fogom megmondani, az esetleges tanácsokat pedig igyekszem valóban tanáccsá tenni, hogy az író eldönthesse, megfogadja-e vagy sem.
Az egyetlen, amit tőlem senki ne várjon, mert ki lehet kergetni vele a világból, az a stílus-kritika. Egy másik író stílusa (legyen akár hobbiíró, akár publikáló profi) az ő személyiségéből, tapasztalataiból, világképéből és pillanatnyi érzéseiből táplálkozik, arról fest képest, és ha az én ízlésemnek nem való, akkor az rólam árulkodik, nem pedig az alkotóról. Épp ezért soha sem értettem meg, amikor valaki a stílust kritizálja, vagy veszi górcső alá. Persze, mindig lehet hová fejlődni és idő kell hozzá, hogy valaki megtalálja a saját hangját (én is fényévekre vagyok még attól, hogy olyan színvonalon írjak, mint „A Nagyok”, akikre felnézek) főleg akkor, ha valaki még épp csak elkezdte próbálgatni a szárnyait. Amit lehet fejleszteni (és amivel kapcsolatban lehet tanácsot adni) az a szókincs, az írástechnika, a fogalmazási készség, esetleg a témaválasztás, nem pedig az írói hang. Épp ezért tőlem senki ne várjon stílusra vonatkozó kritikát. Ami nem tetszik, az is lehet jó, csak nem nekem való. :)
Igazából ezeket a dolgokat próbálom mindig szem előtt tartani. Illetve jelen esetben nagy személyes kihívás lesz, hogy elfogulatlan tudjak lenni azokkal a karakterekkel és/vagy shippekkel szemben, akiket/amiket alapvetően esetleg elkerülök, mint a pestist. ^.^”

Készülsz valamilyen módon a zsűrizésre?
Az készülésnek számít, hogy bőszen szemezek a kulcsokkal és lélekben próbálom felkészíteni magamat arra az eshetőségre, ha esetleg egy Hermione központú történettel kerülök szembe, vagy egy Snarryt/Snangert kell végigolvasnom? X)
(De hogy ne ijedjen meg, aki esetleg ilyet ír: Elfogulatlan leszek, kiscserkész becs’szó! =3)

Mit jelent számodra a karácsony? Meghatározóak lesznek ezek az érzések, gondolatok, emlékek számodra a történetek befogadásánál?
Egyfelől elképesztő mennyiségű megfelelni akarást, stresszt és pánikrohamokat, illetve a fogyasztói társadalom jól idomított birkahordái láttán érzett mérhetetlen bosszússágot és hökkent értetlenséget.
Másfelől ez az éjszaka számomra a nyugalom és a megbékélés időszaka. Egy olyan este, amikor még az is megtörténhet, hogy mindenki kibírja vita nélkül a közös vacsorát, mert a karácsonyfa fényei más színbe vonják a nézeteltéréseket és tudunk örülni pusztán annak, hogy a másik ott van mellettünk és megfogja a kezünket a 327. zsoltár eléneklése alatt.
Igazából azt hiszem, ez az évnek az az időszaka, amikor toleránsabb vagyok a pihe-puha dolgokkal kapcsolatban és több cukormázat tudok elviselni egy sütemény tetején, vagy épp egy történetben, mint máskor. Úgyhogy igen, azt hiszem, ilyen szempontból lehetséges, hogy befolyásolni fogja a karácsonyi hangulat az olvasási élményt. :)

Vannak előzetes elvárásaid a készülő történetekkel kapcsolatban?
Nagyon próbálom, hogy ne legyenek, de mint mindenki, én is gyarló ember vagyok, úgyhogy nagyon várom néhány író művét (tudom, tudom, anonim a kihívás… XP) és érdeklődve nézek elébe azoknak, akiktől még nem olvastam korábban semmit. :)

Apró hóbagoly kopogtat az ablakodon, hogy üzenetet vigyen az íróknak. Mit írsz a pregamenre?

Kitartást és sok bejglit a hajrához, mi tárt karokkal várjuk az alkotásokat. :* Ja és hogy igyekszem majd, hogy senkit se bántsak meg, de ha mégis összejön, akkor csak kövessétek a postást visszafelé; a Sarkcsillag után kettővel balra fordulva megtalálhattok, ha valaki reklamálni szeretne, vagy csak revánsot venne. ;)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése